Als je het medeoprichter Alexander Klöpping van online kiosk Blendle vraagt, is Nederland een uitstekende plek om een startup op te richten.
Zijn bedrijf heeft in ieder geval nooit te klagen gehad over aandacht, zegt Klöpping in gesprek met Business Insider. “En mensen stonden ook niet gelijk met hooivorken klaar. Er is heel veel positieve aandacht voor startups.”
Eerder dit jaar uitte Spotify-oprichter Daniel Ek juist kritiek op het Europese startupklimaat. Volgens hem worden er te veel obstakels opgeworpen om een bedrijf te laten groeien.
Klöpping is fan van het Zweedse bedrijf (“Daniel Ek is voor mij persoonlijk interessanter dan Steve Jobs”), maar kan zich niet helemaal vinden in de woorden van Ek.
“Geld is hier inderdaad echt een ander verhaal dan in Amerika. Als wij in San Francisco zouden zitten, zouden we nu waarschijnlijk veel groter zijn. Maar het is niet zo zwart-wit”, nuanceert Klöpping. “Hier zijn er weer allerlei innovatiesubsidies waar je op kunt rekenen.”
Bovendien werkt Nederland goed als springplank naar de rest van de wereld. “We zijn hier zijn relatief snel bereid om te betalen voor dingen, dus met weinig marketing kun je al veel impact maken. En Nederland is heel digitaal.”
Afgelopen augustus bereikte de digitale krantenkiosk van Klöpping en mede-oprichter Marten Blankesteijn de mijlpaal van 1 miljoen gebruikers. Daarvan heeft één op de vijf geld gestort op z'n account – de rest houdt het bij het welkomsttegoed van 2,50 euro.
Gebruikers kopen in Blendle losse artikelen uit kranten en tijdschriften, voor gemiddeld 35 cent per stuk. Blendle houdt 30 procent.
Nederland is volgens Klöpping een uitgelezen testmarkt: "Wat hier werkt, werkt over het algemeen ook vaak goed in andere landen.”
Nieuwe investeerders aantrekken
Blendle heeft tot nu toe weten te doen met geld uit het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en één investering van 3 miljoen dollar, die in 2014 door Axel Springer en de New York Times werd gedaan.
Het moment dat Blendle weer op zoek gaat naar nieuwe investeerders, lijkt dan ook niet ver weg.
“Op de manier waarop we het nu hebben ingericht, zullen we altijd investeringsgeld nodig hebben”, zegt Klöpping. “Dat is een risico, want ik gok het hele bedrijf hierop. Dat als ik graag investeringsgeld wil, dat ook lukt.” Er zijn momenteel ieder geval genoeg aanbiedingen, aldus Klöpping.